بررسی و نقد آیین مسیحیت Review on Christianity

سلام و درود خدای متعال برهمه انبیایش از آدم ابوالبشر تا محمد مصطفی صلی الله علیه وآله و علیهم

بررسی و نقد آیین مسیحیت Review on Christianity

سلام و درود خدای متعال برهمه انبیایش از آدم ابوالبشر تا محمد مصطفی صلی الله علیه وآله و علیهم

بشارتهای کتاب مقدس به پیامبر اسلام صلی الله علیه و اله

در این نوشته میخوانیم :

1- مقدمه ای کوتاه درباره بشارت های کتاب مقدس

2- بشارت های عهد جدید به پیامبر اسلام

3- بشارت های عهد عتیق به پیامبر اسلام

 

 

بشارتهای کتاب مقدس به پیامبر اسلام صلی الله علیه و اله

در قران مجید آیاتی با این ادعا وجود دارند که در کتاب مقدس به پیامبر اسلام بشارتهایی داده شده است.

 

1- الذین آتیناهم الکتاب یعرفونه کما یعرفون ابنائهم ( بقره 146 و انعام 20)

2: محمد رسول الله و الذین معه اشداء علی الکفار رحماء بینهم ذلک مثلهم فی التورات و مثلهم  فی الانجیل ( فتح29 )

3: و اذقال عیسی بن مریم یا بنی اسرائیل انی رسول الله الیکم مصدّقاً لما بین یدیﱡ من التورات و مبشراً برسولٍ یأتی من  بعدی إسمه احمد (صف6).

4: الَّذِینَ یَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِیَّ الأُمِّیَّ الَّذِی یَجِدُونَهُ مَکْتُوبًا عِندَهُمْ فِی التَّوْرَاةِ وَالإِنْجِیلِ یَأْمُرُهُم بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَاهُمْ عَنِ الْمُنکَرِ وَیُحِلُّ لَهُمُ الطَّیِّبَاتِ وَیُحَرِّمُ عَلَیْهِمُ الْخَبَآئِثَ وَیَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَالأَغْلاَلَ الَّتِی کَانَتْ عَلَیْهِمْ ( اعراف 157)

 "همانان که از این فرستاده پیامبر درس نخوانده که [نام] او را نزد خود در تورات و انجیل نوشته مى‏یابند پیروى مى‏کنند [همان پیامبرى که] آنان را به کار پسندیده فرمان مى‏دهد و از کار ناپسند باز مى‏دارد و براى آنان چیزهاى پاکیزه را حلال و چیزهاى ناپاک را بر ایشان حرام مى‏گرداند و از [دوش] آنان قید و بندهایى را که بر ایشان بوده است برمى‏دارد"

 

آیا بشارت ها تحریف شده؟

و آیا کتاب مقدسی که در دستان یهود و نصارا زمان پیامبر بود با این تورات و انجیل موجود متفاوت است ؟

نظر قران در باره تورات و انجیل :

الف : وجود ادله ای دال بر تحریف کتاب مقدس

ب : وجود آیاتی دال بر وجود آیات الله در این کتاب

بنابراین قران معتقد است کتاب مقدس کنونی دارای برخی از آیات خدا میباشد ضمن اینکه دارای آیات انحرافی نیز میباشد

 اکنون میخواهیم سفری به درون کتاب مقدس اغاز کنیم و بررسی کنیم ایا در تورات و انجیل امروزی نشانه هایی از بشارت به پیامبر اسلام هم حفظ شده است یا خیر ؟

اما پیش از بررسی آیات نیاز به مقدمه ای کوتاه درباره بشارتهای کتاب مقدس نیاز است:

1. نبی راستگو:

کتاب مقدس یک ملاک برای راستی آزمایی مدعی نبوت در اختیار ما میگذارد :

 « اماآن نبی که درباره صلح و آرامش پیشگویی می کند زمانی ثابت می شود که از جانب خداوند سخن گفته است که پیشگویی اش به انجام برسد.

 (ارمیا 9:28) 

در قرآن و روایات پیامبر گرامی اسلام پیشگویی های متعددی داشتند که عمده آنها به وقع پیوسته است. در این روایات پیش گویی های زیادی وجود دارد که بسیاری از انها رخ داده و طبق معیار کتاب مقدس پیامبر اسلام باید پیامبر صادقی باشد

 « و اگر در دلت بگویی کلامی که خداوند نگفته است چگونه بدانیم چنانچه پیامبری چیزی به نام خداوند بگوید و آن چیز واقع نشود و به انجام نرسد این امری است که خداوند نگفته است»

( تثنیه 21:18-22)

 2- ادبیات بشارت های کتاب مقدس

باید به این امر نیز توجه داشت که ادبیات پیشگوییها همیشه مجمل است و از بشارت نباید انتظار داشته باشیم که جزئیات را بگوید:

مثلا در همین انجیل یو حنا آمده است که یحیی نیز در ابتدای امر عیسی را به عنوان مسیح نشناخت و به واسطة علامتی که خداوند به او فرموده بود توانست مسیح را بشناسد. و این در حالی است که در عهد عتیق اشاره های متعددی به حضرت عیسی وجود دارد.  یو حنا 23:1

یکی از بشارت های به عیسی مسیح

مناسب است مهمترین بشارتی که درباره خود عیسی مسیح در عهد عتیق امده را بررسی کینم:

در کتاب اشعیا نبی سخن از امدن شخصی به نام عمانوئیل شده است :

" اینک باکره حامله شده پسری خواهد زائیدو نام او را عمانوئیل خواهد خواند اشعیاء 14:7 "

بشارتی که مسیحیان با اطمینان تمام ان را به مسیح نسبت میدهند  و در انجیل متی هم این نسبت تایید شده است. اما آیا واقعا این بشارت مربوط به عیسای مسیح است؟

در متن اصلی واژه ای به نام ” علما“ وجود دارد که به معنای زن جوان است اما مسیحیان این واژه را به معنای زن باکره معنا میکنند تا بتوانند  ان را بر مریم مقدس تطبیق میکنند .

وقتی به متن اصلی بشارت مراجعه میکنیم با این آیات مواجه می شویم:

وقتی به دربار خبر رسید که سوریه و اسرائیل با هم متحد شده اند تا با یهودا بجنگند دل پادشاه یهودا و قوم او از ترس لرزید.....سپس  خداوند به اشعیاء فرمود :  ....اما من که خداوند هستم می گویم که این نقشه عملی نخواهد شد " .......سپس اشعیاء گفت :..... خداوند خودش علامتی به شما خواهد داد آن علامت این است که زن جوانی (و طبق ترجمة  مسیحیان : زن باکره ای) حامله شده پسری به دنیا خواهد آورد و نامش را عما نوئیل خواهد گذاشت قبل از اینکه این پسر از شیر گرفته شود و خوب و بد را تشخیص دهد سرزمین این دو پادشاه متروکه و ویران خواهد شد. "اشعیاء( 1:7 – 16)

در تاریخ مسلم است که سرزمین فاقاح بیست و یک سال پس از پیشگوئی مذکور خراب و ویران گردید و حال آنکه حضرت عیسی هفتصدو بیست و یک سال پس از ویرانی این سرزمین به دنیا آمد.

با توجه به آنچه گفتیم تطبیق این پیشگوئی بر حضرت مسیح بسیار بعید و بلکه غیر ممکن است اما در کمال نا باوری  می بینیم که انجیل متی این عبارت کتاب اشعیاء را بر حضرت مسیح تطبیق داده است. 

"این همه رخ داد تا آنچه خداوند به زبان نبی گفته بود به حقیقت بپیوندد که : ” باکره ای آبستن شده بود پسری به دنیا خواهد آورد و او را عمانوئیل خواهند نامید“ (متی 22:1 و 23)"

 

و اگر بخواهیم این بشارت را منطبق بر عیسی مسیح بدانیم به طریق اولی آیات بسیاری در تورات و عهد عتیق موجود است که بسیار راحت تر قابل انطباق بر پیامبر اسلام می باشد

در هیچ جا نیامده است که کسی حضرت عیسی را با نام عما نوئیل و یا چیزی به معنی آن (خدا با ماست ) خوانده باشد، نه پدر و نه مادر و نه کسی از اطرافیانش

به عنوان نمونه درمتی مده است :

تا اینکه مریم او را زائید و یوسف او را یسوع نامید

درمتی(25:1 )

 

اختلاف نسخ کتاب مقدس

در کتاب مقدس اختلافات فاحشی  در نسخه ها و ترجمه های مختلف کتاب  مقدس وجود داردو چه بسا استناد بشارتی به پیامبر اسلام در متن اصلی واضح باشد اما در ترجمه ها تحریف صورت گرفته باشد و ما در این تحقیق با استناد به متون اصلی و حتی عبری بشارت ها را مورد بررسی قرار دادیم

بشارت های کتاب مقدس به پیامبر اسلام

اکنون نوبت به بررسی برخی از بشارت های کتاب مقدس به پیامبر اسلام  میباشد.

بشارت نخست از عهد جدید و بشارت دوم از عهد قدیم انتخاب شده است.

عهد جدید و آن نبی :

نبی موعود

در انجیل یوحنا دو بار سخن از نبی موعودی رفته که بایستی پس از مسیح بیاید

حضرت یحیی پسر خاله حضرت عیسی است و قبل از او مبعوث به رسالت شد. وی مومنان را تعمید میداد تا اینکه شورای سنهدرین یهود گروهی را برای تفحص فرستاد تا بررسی کنند که این شخصی که مدعی پیامبری شده کیست؟  عده ای از بزرگان یهود آمدند و از وی سه سوال پرسیدند. این پرسشها را یوحنا در انجیلش اینگونه ضبط کرده است:

 " و این است شهادت یحیی در وقتی که یهودیان اورشلیم کاهنان و لاویان را فرستادند تا از او سوال کنند تو کیستی که معترف شد و انکار ننمود بلکه اقرار کرد که من مسیح نیستم  آنگاه از او سؤال کردند پس چه آیا تو الیاس هستی گفت نیستم آیا تو " آن نبیّ وعده داده شده هستی ؟ " جواب داد که نی

(انجیل یوحنا 1: 19-21 )

سه سوال بزرگان یهود عبارت بود از:

1- آیا تو مسیح هستی؟

2- آیا تو ایلیا هستی ؟

3- آیا تو آن نبی وعده داده شده هستی؟

جواب یحیی هم به هر سه سوال عبارت بود از نه نه نه

اما باید بررسی شود که حقیقتا این پرسش و پاسخ چه مفهومی دارد؟

با ادامه روایت یوحنا تا حدی موضوع روشن میشود:

بزرگان یهود ادامه دادند :

و فرستادگان از فریسیان بودند پس از او سؤال کرده گفتند

" اگر تو مسیح و الیاس و آن نبیّ نیستی پس برای چه تعمید می‏دهی "

(انجیل یوحنا 1: 25)

 یعنی تنها این سه نفرند که اجازه دارند مردم را پاک کنند.

همین داستان در ابتدای نبوت مسیح هم تکرار شد و وقتی خود مسیح نبوت خود را اعلام میکرد مردم در باره وی به تردید افتادند:

"گفت درباره روح که هر که به او ایمان آرد او را خواهد یافت زیرا که روح‏القدس هنوز عطا نشده بود چون که عیسی تا به حال جلال نیافته بود آنگاه بسیاری از آن گروه چون این کلام را شنیدند گفتند در حقیقت این شخص همان نبیّ است و بعضی گفتند او مسیح است"    (یوحنا 7: 40)

 

چنانکه انجیل یوحنا بیان میدارد سه نفر میبایست بیایند

1- مسیح

2- آن نبی

3- ایلیا

 

 انچه از انجیل یوحنا میتوان فهمید این است که به غیر از ایلیا  دو نفر دیگر نیز باید بیایند یکی مسیح و دیگری آن نبی. مسلمانان به اتفاق مسیحیان معتقدند که مسیحی که یهود به انتظارش نشسته بود آمد ولی آن نبی که انجیل یوحنا میگوید باید بیاید و تا زمان مسیح نیامده بود و خود مسیح هم نمیتوانست باشد کجاست؟

ویل دورانت که در میان مسیحیان به پدر تاریخ غرب شهرت یافته است در همین زمینه میگوید : براساس اسناد مکشوفه در سواحل بحرالمیت مردم در انتظار پیامبر موعود )آن نبى) بودند و این غیر از «مسیح موعود» بود. این پیامبر موعود را در زبان عبرى به معناى «انسان‏» مى‏خواندند.

 

عهد عتیق و آن نبی :

حال که با یکی از بشارتهای موجود در عهد جدید در مورد پیامبر اسلام آشنا شدیم، باید در کتاب مقدس به زمانی پیشتر بازگردیم و ببینیم که آیا در عهد عتیق نیز درباره این دو شخصیت یعنی مسیح و ان نبی  سخنی امده است یا نه؟

پیامبری مانند موسی:

بنابه روایت کتاب مقدس حضرت موسی  بنی اسراییل را از اسارت مصریان رهایی بخشید و از دریا عبور داد و طی چهل سال سرگردانی در صحرای سینا ایشان را رهبری کرد تا به کناره های رود اردن رسیدند:

در این هنگام خداوند به او فرمود: " موسی تو از رود اردن عبور نمیکنی و در همین سمت رود جان میسپاری"

بنی اسراییل که هنوز قومی صحرا نورد بودند  گرداگرد موسی جمع بودند. کتاب مقدس نقل کرده که تمامی بنی اسراییل در این زمان پیرامون موسی بودند و موسی پس از فراخوانی ایشان وعده خدا را به ایشان ابلاغ کرد:

 "و در روزهای آخرین عمرش تمام بنی اسرائیل را جمع کرد... و خداوند به من گفت ...نبی ای را برای ایشان از میان برادران ایشان مثل تو مبعوث خواهم کرد و کلام خود را به دهانش خواهم گذاشت و هر آنچه به او امر فرمایم به ایشان خواهد گفت .«و هر کس از کلامش اطاعت نکند من از وی انتقام خواهم گرفت» "

 موسی دو کلید برای شناخت این نبی در اختیار مخاطبانش قرار داد تا هر کسی که ادعا کرد با این کلید ها مطابقت داده شود

1- از میان برادران بنی اسراییل

2- مثل موسی

 

نبی موعود موسی کیست؟

حال باید روشن شود که نبی موعود موسی کیست؟ و حضرت موسی به چه شخصی بشارت داده است؟

مسلمانان و مسیحیان در این مورد نظری متفاوت دارند و هر کدام شخصی را کاندیدای این بشارت میدانند مسیحیان عیسی مسیح را و مسلمانان پیامبر اسلام را. اما موعود مورد نظر این بشارت کیست؟

در این مرحله نیاز است تا با نگاهی برون دینی و از خارج ببینیم که نبی موعود موسی کدام یک از این دو شخصیت است؟

 پیش از ورود به بحث باید توجه داشت که در عهد عتیق به عیسی مسیح و یا کورش پارسی که قبل از پیامبر اسلام است و همچنین به موعود همه ادیان  که بعد از پیامبر اسلام میاید نیز بشارت هایی وجود دارد؛  اما در اینجا میخواهیم بررسی کنیم که بشارت موجود در کتاب تثنیه باب 18  آیه 18  در باره چه شخصیتی سخن میگوید ؟

حضرت موسی در این بشارت کلید هایی برای شناخت این پیامبر در اختیار ما قرار داده است.

1- نبی ای از میان برادران بنی اسرائیل

حضرت موسی میفرماید این پیامبر از میان برادران بنی اسراییل است

اگر توجه کنیم که تمامی بنی اسراییل در انروز همراه و مخاطب حضرت موسی بودند او باید به شخصی خارج از ایشان بشارت میداد

اگر 12 برادر در مکانی باشند و پدر خانواده به انها بگوید برادران خواهد امد هیچ کسی نردید نمیکند که منظور پدر خود این 12 برادر نیستند  بلکه شخصی خارج از جمع انهاست

و از انرو که حضرت عیسی از نژاد یهودا و از بنی اسرائیل است ( انجیل متی 1:1-17)  نمیتواند مصداق این بشارت قرار گیرد در حالی که پیامبر اسلام از  بنی اسماعیل و برادر بنی اسرائیل می باشد

کتاب مقدس نیز در سفر پیدایش تائید کرده که بنی اسرائیل برادر بنی اسماعیل هستند:

و نصیب او (بنی اسماعیل) در مقابل همة برادران (بنی اسراییل)  افتاد  . سفر پیدایش(8: 25)

2- مثل موسی

دومین کلیدی که حضرت موسی برای شناخت این نبی در اختیار ما قرار میدهد این است که  این نبی باید همانند موسی باشد  چنانچه گفتیم برای این بشارت دو کاندیدا وجود دارد عیسی مسیح(ع) و پیامبر اسلام( ص) و باید ببینیم از این دو کاندیدا کدامین یک مثل موسی هستند در جدول مشخصات اصلی هر سه پیامبر طبق نظر پیروانشان شرح داده شده {موسی (ع) مطابق نظر یهود وعیسی مسیح(ع) مطابق نظر مسیحیان و پیامبر اسلام(ص) مطایق نظر مسلمانان} اکنون باید دید که کدام یک از این دو مثل موسی بودند: 

 

حضرت موسی (ع)

حضرت عیسی (ع)

حضرت محمد (ص)

پیامبر و بنده خدا بود

خدا و فرزند خدا

پیامبر و بندة خدا بود

صاحب شریعت و کتاب بود

بدون شریعت و کتاب بود

صاحب شریعت  و کتاب بود

در بستر از دنیا رفت

مصلوب شد

در بستر از دنیا رفت

فرمانده قوم خود بود

در میان قومش یک فرد عادی بود

فرمانده قوم خود بود

صاحب کتاب بود

کتاب نداشت

صاحب کتاب بود

شمشیر کشید و جنگید

دست به شمشیر نبرد

شمشیر کشید و جنگید

 

 

 

 

 

 

 

 

 





پرسش نهایی اکنون رخ مینماید: کدامیک از این دو شبیه موسی هستند تا موعود مورد نظر موسی باشند؟

 

ماد ماد و دوازده پیشوا از نسل وی

خداوند به حضرت ابراهیم در باره حضرت اسماعیل میفرماید:

و اما در خصوص اسماعیل تو را اجابت فرمودم اینک او را برکت داده بارور گردانم و او را بسیار کثیر گردانم دوازده رئیس از وی پدید آیند و امتی عظیم از وی بوجود آورم  (پیدایش20:17)

در ترجمه ها یک کلمه ترجمه نمیشود و به معنای قیدی گرفته میشود  به متن اصلی دقت کنید:

متن عبری:

 והרביתי אתו במאד
מאד שנים־עשר
נשיאם יוליד
ונתתיו לגוי גדול׃

در این عبارت قبل از کلمه دوازده رئیس واژ ای با عنوان بماد ماد وجود دارد که این واژه در ترجمه ها به عنوان تاکیدی معنا میشود

اگر ما این کلمه را به صورت اسمی معنا کنیم آیه بدین صورت میشود:

"اینک او را برکت داده بارور گردانم و او را بسیار کثیر گردانمو بماد ماد و دوازده رئیس از وی پدید آیند و امتی عظیم از وی بوجود آورم"

1- در تفسیر یهود از کتاب مقدس علم ابجد بسیار کاربرد دارد و ما میبینیم صرف نظر از شباهت ظاهری دو کلمه (بماد ماد) و (محمد) در علم حروف هر دو مطابق با عدد 92 می باشند..

بماد ماد : ب=2،   م= 40   ، ا=1 ،  د= 4  ،  م=40   ،   ا=1  ، د=40   ،    جمع= 92

محمد :   م=40 ،   ح=8  ،  م=40  ،  د=4   ،   جمع= 92

2- بدون شک در فرزندان اسماعیل تنها در امت اسلام است که میتوان (ماد ماد + دوازده پیشوا + امتی عظیم)، یافت که این دقیقآ همان وعدةخداوند به ابراهیم است.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.